مشاور تحصیلی برادر بزرگتر

#BARADARE_BOZORGTAR
مشخصات بلاگ
مشاور تحصیلی برادر بزرگتر

مشاور تحصیلى کنکور سراسرى و کنکور کارشناسى ارشد در شهر گرگان
توسط مهندس هانى منوریان (کارشناس ارشد عمران_مدیریت ساخت، از دانشگاه علم و صنعت تهران)
استادیار دانشگاه
سرپرست تیم مشاوره موسسه ماهان
مدیرعامل موسسه برادر بزرگتر
---------------------------------------
تلفن های تماس:
32361957- 017
09123359028

۱۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

1- خود را به درس خواندن عادت دهید: در سال‌های آینده که دانش‌آموز پیش‌دانشگاهی خواهید بود تلاش جدی‌تر برای قبولی در کنکور خواهید کرد. ممکن است بیش از 60 ساعت در هفته درس بخوانید. خیلی از داوطلبانی که در سال‌های دبیرستان به مطالعه عادت نکرده‌اند در این زمان دچار مشکل می‌شوند. خستگی، بی‌انگیزگی و پایین آمدن کارایی می‌تواند از تبعات این عادت نکردن باشد. پس از الان کم‌کم عادت کنید.

2- برای مطالعه‌ی خود هدف‌گذاری کنید: افزایش ساعت مطالعه بدون در نظر داشتن یک قله، بدون شک بسیار خسته‌کننده خواهد بود؛ بنابراین خوب است که با خودتان عهد کنید که تا پایان سال جاری معدلتان را حداقل یک نمره افزایش دهید یا این‌که یک درس ضعیف را به حد متوسط برسانید.

3- برای ریاضی و زبان خود فکری بکنید: درس ریاضی برای رشته‌های علوم تجربی و علوم انسانی و زبان برای تمام گروه‌ها مشترک است که نمی‌توان در یک سال آن را متحول کرد؛ بنابراین اگر در این درس‌ها ضعفی دارید اکنون وقت آن است تا قبل از ورود به پیش‌دانشگاهی فکری به حال این درس‌ها بکنید.

4- تشریحی بخوانید: مطالعه‌ی شما در حال حاضر جنبه‌ی یادگیری و ادراک دارد و  تسلط و تست زدن اصلاً مطرح نیست؛ بنابراین خودتان را با تست زدن سرگرم نکنید؛ زیرا به‌تنهایی فایده‌ای برای شما ندارد بلکه آن تست‌ها را برای سال آینده‌ی خود غیر قابل استفاده می‌کنید. تنها مجازید که در آزمون‌های آزمایشی- آن هم مخصوص سال سومی‌ها- شرکت کرده و تست بزنید.

  • برادر بزرگتر

پیشرفت در یک درس مطمئناً مرهون دلایل منطقی برای بهبود عملکرد است؛ ولی گاهی وقتی در جلسات مشاوره‌ای از دانش‌آموز سؤال می‌شود «برای این درس چه‌کار کرده‌ای؟» بدون اندکی تأمل پاسخ می‌دهد «کار خاصی نکرده‌ام» یا «مثل همیشه کار کردم».

لازم به تذکر است پیشرفت در هر زمینه‌ای مطمئناً دلیل خاصی دارد. پیدا کردن این دلیل منجر به ادامه‌ی مسیر پیشرفت می‌شود.

جلسات مشاوره‌ای تحلیل کارنامه، بهترین فرصت برای تفکر روی عملکرد و ارزیابی آن و گفت‌وگو با اولیا و پشتیبان است. از این فرصت استفاده کنید و روی روش مطالعه‌ی تک تک درس‌ها تمرکز کنید. می‌توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • روش مطالعه

  • روش تست‌زنی و رعایت اصول

  • مرور کردن

  • ساعات مطالعه

  • منابع مورد استفاده

  • و...

  • برادر بزرگتر

اکنون آغاز سال تحصیلی است. هر تصمیمی که در مورد مطالعه داشته باشید در نتیجه‌ی کنکور و حتی امتحانات نهایی تأثیر مستقیم دارد. سعی کنید موارد زیر را اجرا کنید:

درس هر روز را همان روز بخوانید. اگر ما درس هر روز را همان روز بخوانیم یک ساعت وقت لازم دارد و اگر برای دو روز بعد موکول کنیم دو برابر و اگر برای هفته‌ی بعد موکول کنیم انگار یادگیری انجام نشده است. پس سعی کنید حتی‌الامکان درس هر روز را در همان روز بخوانید.

ساعت مطالعه‌تان را به حد ایده‌آل برسانید. کنکوری‌ها حداقل هفته‌ای 50 ساعت و گروه پایه 30 تا 45 ساعت مطالعه داشته باشند.

سعی کنید تنوع در خواندن داشته باشید. روزانه حداقل دو درس تخصصی و یک درس عمومی بخوانید.

سعی کنید به‌تدریج ساعت مطالعه‌تان را بالا ببرید.

حتماً دفتر برنامه‌ریزی را پر کنید؛ زیرا شما را منظم‌تر کرده و باعث ایجاد تعادل در برنامه‌تان خواهد شد.

خود را همگام با برنامه‌ی راهبردی کنید.

از همین امروز شروع کنید و کار را به فردا نگذارید.

  • برادر بزرگتر

با آمدن مهر، رنگ برگ‌ها کم کم زرد می‌شوند و چهره‌ی شهر، شکل دیگری به خود می‌گیرد. باران می‌بارد اما درخت، دیگر توانِ حفظ این برگ‌ها را ندارد. برگ‌ها می‌ریزند و زیباییِ بهار و تابستان خود را فدای پاییز می‌کنند. همان گل‌ها و برگ‌هایی که در فصل بهار با نگاه کردن به شکوفه‌های آن‌ها، برای درس خواندن به آرامش می‌رسیدید، حالا این‌جا، در این فصل، فرشِ پای‌تان می‌شوند تا دوباره این مسیر، برای موفقیتی دیگر، تکرار شود. این برگ‌ها به‌زودی برای زمستانِ درختان، جان‌فشانی می‌کنند و تغذیه می‌شوند تا بهار و تابستان دیگری را بتوانند با یک چشم بر هم زدن شروع کنند.

اما پاییز برای شما، آغاز فکر کردن و شناختن، خواستن و حرکت کردن است.

پاییز، آغاز زمین خوردن و صبر کردن و تلاش و برخاستن برای رسیدن به موفقیت است.

آغاز فکر کردن به هدفی که دارید و این‌که از همین حالا خودتان را بشناسید.

این‌که راه رسیدن به هدف را پیدا کنید. گاهی از وقت‌ها زمین بخورید اما دوباره برخیزید و حرکت کنید.

پاییز، آغاز تکرار و تمرین برای ذخیره‌ی بهتر اطلاعات در رویارویی با زمستان است.

امروز باران پاییزی زمینه‌ساز رشد و شکوفا شدن بذر موفقیت فردای‌تان در زمستان می‌شود.

از همین امروز دست به کار شوید.

  • برادر بزرگتر

دانش‌آموزان موفق کسانی هستند که برای ساختن آینده‌ی خود، بی‌اندازه تلاش می‌کنند و برای حفظ این شخصیت و استراتژی، خود را به برنامه‌ی راهبردی ملزم دانسته و آن را جزء اولین ابزارهای موفقیت می‌دانند و اجرای درست  برنامه‌ی راهبردی به برتر شدن آن‌ها می‌انجامد.

قطعاً این موفقیت در مسیری آگاهانه و با چشمانی باز طی شده است. زمانی که یک مسئولیت برای شخصی تعریف می‌شود، آن فرد نزدیک‌ترین و بهترین مسیر را برای هر چه بهتر انجام دادن وظیفه‌اش برای رسیدن به نتیجه انتخاب می‌کند.

با این توصیف این خود دانش‌آموز است که با آگاهی اولیه نسبت به جایگاهی که دارد و آن‌چه از برنامه‌ریزی می‌خواهد موفقیت را کسب می‌کند و یک سال تحصیلی موفق را تجربه خواهد کرد؛ درنتیجه با تسلط بر برنامه‌ی راهبردی و روش‌های یادگیری که مختص خود اوست، می‌تواند گام‌های بعدی را محکم‌تر و با اطمینان خاطر بیش‌تری بردارد.

یادمان باشد که اجرای درست آموزه‌ها مستلزم فکر کردن و سپس حرکت کردن است.

  • برادر بزرگتر

گاهی پس از مطالعه‌‌های سنگین هفتگی و استفاده از راهکارهای مشاوره‌ای گوناگون تراز تغییر نمی‌کند یا ممکن است روز به روز بدتر شود، به طوری که از خودتان ناامید شوید و این ناامیدی در شما پدیدار شود که نمی‌توانید و درنتیجه دست از تلاش برمی‌دارید؛ اما این ارزیابی از خودتان کمی بدبینانه و غیر واقعی است.

باید دیدگاه را عوض کرد و واقع‌بینانه به مسئله نگاه کرد. ادیسون مخترع بزرگ در مورد 1000 بار شکست خود می‌گوید: «من شکست نخورده‌ام؛ فقط هزار راه‌حل پیدا کرده‌ام که به کار نمی‌آید» و این نگرش مثبت موجب تلاش مضاعف و یافتن راهکارهای موفقیت می‌شود.

ابتدا باید جواب دو سؤال را برای خودتان معلوم کنید: آیا تلاش شما کافی بوده است یا خیر؟ روش و استراتژی درستی انتخاب کرده‌اید؟

بعد از پاسخ‌گویی به این سؤال با مضاعف کردن تلاش و سخت‌کوشی و تصحیح روش درست با شناخت صحیح از توانایی خود به‌راحتی به قله‌ی موفقیت صعود می‌کنید.

  • برادر بزرگتر
  • برادر بزرگتر

اطلاعیه سازمان سنجش اموزش کشور درخصوص اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های مختلف تحصیلی متمرکز در ازمون سراسری سال 1394

  • برادر بزرگتر

  • برادر بزرگتر

همیشه یک نکته‌ی مهم را در ذهن داشته باشید: «رهبران موفق، مطالعه‌کنندگان موفقی هستند.» برای تبدیل شدن به یک دانش‌آموز موفق نیز باید الگوی مستمر و موفقی برای مطالعه داشته باشید. بسیاری از دانش‌آموزان موفق، عادت‌های مطالعاتی خوبشان را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند. برای تبدیل شدن به یک مطالعه‌کننده‌ی موفق لازم است با برخی از این عادت‌های مطالعاتیِ خوب آشنا شوید.

مرور فعالیت‌ها در انتهای هفته:

در انتهای هفته علاوه بر استراحت و همراهی با خانواده باید حتماً زمانی را به بررسی فعالیت‌های آموزشی انجام‌شده در طول هفته اختصاص دهید. مرور کردن مباحث باعث ثبت شدن آن‌ها در حافظه‌ی بلندمدت‌تان خواهد شد و بزرگ‌ترین مزیت این مرور، موفقیت در امتحان‌هایی است که به محک زدن مطالعه‌های انجام‌شده در طول هفته می‌پردازد. مرور فعالیت‌ها در انتهای هفته، از شما یک دانش‌آموز آماده و پرانرژی برای صبح شنبه‌ی هفته‌ی آینده خواهد ساخت.

موارد بررسی‌شده، تعدادی از اصلی‌ترین عادت‌های مطالعاتی مؤثر و سودمندی بود که در موفقیت دانش‌آموزان برتر نقش داشته‌اند. بدون شک عادت‌هایی در برنامه‌ی مطالعاتی شما وجود دارد که در کار خودتان به‌خوبی اثرگذار است و باعث نتیجه دادن مطالعات‌تان می‌شود. عادت‌های شخصی  سودمند در مطالعه اهمیت بسیاری دارند. این عادت‌های سودمند را مورد بررسی قرار دهید. اثر این عادات در درازمدت را بسنجید و در صورت رسیدن به این جمع‌بندی، این عادت‌های مثبت، علاوه بر کمک به شما می‌تواند به دیگران نیز کمک کند؛ لذت به اشتراک گذاشتنِ این عادت‌های مثبت با دوستانتان را تجربه کنید.  


  • برادر بزرگتر